Pobednici su dosadni

Mihajlo Matković

Režija: Olivera Miletić / Trajanje: 28’ / Produkcija: Srbija, 2018

Film Pobednici su dosadni govori o Žikici Simiću, psihologu, rok kritičaru, publicisti i autoru dve kultne radio emisije – “Dole na uglu” i “Tajanstveni voz”. Govori nam o njegovom životu, sećanjima, o njegovom putu ka nepoznatom, amerikani u Srbiji, kao i o njegovom povratku kući. Sam naslov filma je veoma neobičan i potiče iz rok mitologije gde su gubitnici posebna vrsta heroja i, za razliku od uspešnih ljudi, zanimljivi i opevani u rok pesmama.

Glavni junak filma je istovremeno i narator – u filmu vidimo kako je rokenrol uticao na njega, ali iz njegovih reči možemo spoznati i širu sliku: kakav je uticaj pojava rokenrola na našim prostorima imala na tadašnje društvo. Arhivski materijal služi kao ilustracija izrečenog i kao dobra alatka za postizanje kredibiliteta. Simićeve reči ispraćene su slikama i snimcima iz njegovog života, animacije njegovih heroja reflektuju njegove misli i osećanja, a imamo priliku i da čujemo neke od pesama koje su obeležile vreme kog se on priseća (“Old Man” – Neil Young, ‘72; “The Little Things in Life” – Green On Red, ‘91; “True Love Will Find You In the End” -Daniel Johnston, ‘85). Pored pesama vidimo i inserte iz filmova sa motivima slobode, bunta, revolta (“The Wild Bunch”, ‘69; “The Sea Hawk”, ‘49; “Cinema Paradiso”, ‘88).

Nažalost, ljudi koji nisu upućeni u njegov rad, pogotovo mlađe generacije, tek na kraju saznaju da je Žikica Simić narator kog su sve vreme slušali, jer na početku filma nigde nije navedeno njegovo ime. Autorka filma ovde polazi od pretpostavkle da svi znaju ko je Žikica Simić, iako to često nije slučaj sa radijskim zvezdama kada su u pitanju mladi.

Svi oni koji nisu čuli za Žikicu Simića, ili nisu toliko upućeni u njegov rad, zaista mogu da nauče dosta o njemu iz ovog filma. Kada govorimo o generacijama koje su stasavale uz njegov rad, zasigurno mogu reći da bi se film svima dopao jer imamo mogućnost da upoznamo Simića u nekom drugom, intimnijem svetlu. Ljudi koji su ga redovno pratili mogu da vide dosta zanimljivih, i ličnih, stvari o njemu, ali i da se prisete heroja rok muzike koje im je ovaj mašinovođa Tajanstvenog voza puštao, dole, na uglu..